Ini Ketatnya Persaingan di Selangor FA bagi Evan Dimas dan Ilham Udin

By Metta Rahma Melati - Senin, 4 Desember 2017 | 19:58 WIB
Pemain asal Indonesia, Andik Vermansah, saat berlaga bersama Selangor FA. (FACEBOOK/ FA SELANGOR)

Pemain rekrutan baru Selangor FA Azamuddin Akil yang merupakan rekan Evan Dimas dan Ilham Udin di Selangor FA ungkap persaingan masuk ke tim utama.

"Saya harap peluang bersama The Red Giants musim 2018 akan membantu mengembalikan motivasi dan komitmen tinggi terutama dalam skuad utama," kata Azamuddin Akil.

Azamuddin Akil adalah pemain 32 tahun yang memiliki pengalaman dan merupakan mantan pemain Pahang dan Johor Darul Takzim.

Ia bertekad untuk masuk ke tim utama dan menjadi pilihan pelatih P Maniam, meskipun di Selangor FA memiliki banyak pemain muda.

"Namun saya akui dengan barisan pemain muda yang ada dalam skuad ini, sudah pasti saya perlu bersaing bagi menyakinkan jurulatih,” katanya, BolaSport.com dari hmetro.com.my.

(Baca Juga: Aceh World Solidarity Cup 2017 - Promotor Tolak Permintaan Pribadi Asisten Pelatih Mongolia)

Hal serupa pun dikatakan oleh pelatih Selangor FA P. Maniam, ia tak menilai status bintang pemain untuk masuk ke kesebelasan utama.

"Jika mereka bagus, berdisiplin serta memberikan komitmen 100 seratus. Tempat mereka adalah dalam kesebelasan utama, jika tidak mereka akan duduk di bangku simpanan,” kata Maniam.

Namun P Maniam melihat adanya pemain berpengalaman seperti Azamuddin, Joseph, Amri (Yahyah) dan Razman (Roslan) untuk membimbing pemain muda.

"Ini karana hampir 50 persen pemain muda akan diberi peluang dalam skuad Selangor musim depan termasuk enam yang diserap daripada skuad Piala Presiden," kata Maniam.